به گزارش خانه ملت؛ محبوبه اشرفی پیمان- قصه روز دانشجو از نیمه آذرماه آغاز شد؛ دقیقا ۱۶ آذر ۱۳۳۲، زمانی که صدای چکمههای «ریچارد نیکسون» بر سنگفرش حیاط دانشگاه تهران شنیده و صدای اعتراض دانشجویان ماندگار شد. روزی که سه دانشجو به نامهای «مصطفی بزرگنیا»، «احمد قندچی» و «مهدی شریعترضوی» در خاک دانشگاه به شهادت رسیدند؛ نقطهعطفی در تاریخ جنبش دانشجویی ایران شد و نشان داد هزینه پاسداری از استقلال و پیشرفت کشور، تنها در کلاس درس تعریف نمیشود.
این مسیر تاریخی بعدها در دوران جدید علم و فناوری نیز تداوم یافت؛ آنجا که دانشجویان و پژوهشگران جوانِ عرصه هستهای، همچون شهید مسعود علیمحمدی، شهید مجید شهریاری، شهید مصطفی احمدیروشن و شهید داریوش رضایینژاد، با دانش و تلاش خود در پیشرفت علمی کشور اثرگذار شدند و جانشان را در این راه تقدیم کردند. پیوند میان ۱۶ آذر و یاد این دانشمندان، تأکیدی بر جایگاه دانشجو در دفاع از عزت علمی و ملی ایران است؛ نسلی که از گذشته تا امروز پرچم استقلال، آگاهی و پیشرفت را بر دوش کشیده است.
از آن روز تا امروز، “روز دانشجو” هر سال نه فقط به یاد قربانیان، بلکه به پاس ارزش علم، استقلال دانشگاه، آزادی اندیشه و حق دانشجو برای مطالبه و تغییر، گرامی داشته میشود و آنچه میخوانید، صدای دانشجویان امروز نیست؛ بلکه صدای نمایندگان مردم در مجلس است؛ وکلایی که میخواهند آینده ایران را با احترام به علم، پژوهش و آزادی دانشگاهی بسازند.
در ادامه و همزمان با فرارسیدن روز دانشجو، جمعی از نمایندگان مجلس در گفتوگو با خانه ملت با اشاره به پیوند تاریخی ۱۶ آذر به نقش امروز دانشگاهها، دیدگاههای خود را درباره جایگاه علم، مطالبهگری دانشجویی و مسئولیت مجلس بیان کردند.
در همین راستا، علیرضا منادی سفیدان به عنوان رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، با اشاره به جایگاه دانشجویان به عنوان سرمایههای علمی کشور، تاکید کرد که؛ نقش دانشجویان امروز فراتر از مخاطب سیاستهای آموزش عالی است و آنها تعیینکننده آینده علمی و صنعتی کشور هستند.
وی با اشاره به اهمیت ایجاد فضای آزاد اندیشی در دانشگاهها، میافزاید: رهبر انقلاب بارها بر ضرورت شنیده شدن صدای دانشجو و تبادل آزاد اندیشهها تأکید کردهاند، اما این فرآیند تاکنون به شکل کامل عملی نشده است. فراهم شدن بستر گفتوگو میان استاد و دانشجو و جدی گرفتن هر ایدهای که از ذهن یک دانشجوی خلاق برمیخیزد، میتواند مانع از بروز اشتباهات ساختاری و تقویت اعتماد میان دانشگاه و حاکمیت شود.
هر دانشجو یک سرمایه است
منادی سفیدان ایجاد اعتماد و کاهش شکاف میان بدنه دانشجو و نهادهای تصمیمگیر را از اولویتهای کمیسیون متبوعش دانسته و میگوید: کمیسیون آموزش پیگیر است تا دانشجویانی که به هر دلیل از روندهای آموزشی دور ماندهاند، دوباره به چرخه آموزش بازگردند، هر دانشجو یک سرمایه است و دانشگاهها باید اهتمام ویژهای برای حفظ و توسعه این سرمایه داشته باشند.
رئیس کمیسیون آموزش با انتقاد از افت بودجه پژوهشی دانشگاهها، یادآور میشود: سهم پژوهش و توسعه در کشور هنوز بسیار کمتر از هدف برنامه هفتم توسعه است. در حال حاضر این سهم حدود ۰.۷ درصد از تولید ناخالص داخلی است، در حالی که هدف برنامه هفتم رسیدن به ۲درصد است. بودجه اختصاص یافته به پژوهش و فناوری نسبت به نیاز واقعی کشور کافی نیست و حتی بعضی سالها کاهش هم داشته است. این فاصله باعث میشود طرحها و پروژههای علمی با محدودیت جدی روبهرو شوند.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت ارتباط دانشگاه و صنعت، تصریح کرد: ارتباط نزدیک دانشگاه با صنعت، راهبردی برای تضمین آینده شغلی دانشجویان و افزایش بهرهوری علمی کشور است، وقتی فارغالتحصیلان بتوانند تخصص خود را در مسیرهای عملیاتی و صنعتی به کار گیرند، هم کیفیت آموزش عالی ارتقا مییابد و هم توسعه صنعتی کشور شتاب میگیرد.
قانون برای امنیت دانشگاهها است
در همین راستا؛ احسان عظیمیراد به عنوان سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، روز دانشجو را یادآور تلاشهای دانشجویان برای دستیابی به آزادی و استقلال دانشگاه دانست و یادآور شد که؛ قانون منع ورود نیروهای نظامی و امنیتی به دانشگاهها، تنها با اجازه ریاست دانشگاه، نقش مهمی در تضمین محیط امن برای بحثهای علمی و اندیشههای آزاد دارد.
عظیمیراد با یادآوری سخنان امام خمینی (ره) درباره اهمیت دانشگاهها، تصریح میکند: دانشگاه مرکز سعادت و در مقابل، شقاوت یک ملت است و سرنوشت یک ملت را تعیین میکند؛ دانشگاه خوب ملت را سعادتمند و دانشگاه غیر اسلامی ملت را به عقب میبرد و این مسئله به خوبی اهمیت و جایگاه والای دانشگاه را نشان می دهد.

نماینده مردم کلات و مشهد در مجلس دوازدهم دانشگاهها را «کارخانه انسانسازی» دانست و ادامه داد: هر حرکت درست یا انحرافی در دانشگاه، مستقیم بر جامعه اثرگذار است و نقش دانشجویان در مقابله با نفوذ دشمن بسیار حیاتی است.
سخنگوی کمیسیون آموزش درباره تغییر رویه تهدیدات دشمنان، میگوید: دشمنان همواره در صدد تربیت نیروهای همفکر خود در بدنه دانشجویی کشور هستند و دانشگاهها بهترین فرصت برای نفوذ آنها بودهاند. کمیسیون آموزش تلاش میکند با ایجاد فضای گفتوگوی مستقیم با تشکلهای دانشجویی و فعالان دانشگاهی، شکاف میان دانشجویان و نهادهای تصمیمگیر کاهش یابد.
سیاستزدگی در بدنه مدیریتی دانشگاهها
عظیمیراد در ادامه با اشاره به محدودیتهای موجود در برگزاری کرسیهای آزاداندیشی و تضارب آرا، میگوید: سیاستزدگی در بدنه مدیریتی دانشگاهها باعث شده برنامههای آزاداندیشی و مناظرههای دانشجویی با محدودیت مواجه شوند، فعالیتهای آموزشی و فرهنگی دانشگاهها نباید سیاسی شوند و دانشگاهها باید محل رشد و تربیت آیندهسازان کشور باشند.
این نماینده مردم در مجلس دوازدهم با اظهار امیدواری برای بهبود وضعیت دانشگاهها، خاطرنشان میکند: با وجود مشکلات موجود، انتظار داریم در آینده نزدیک، تضارب آرا، کرسیهای آزاداندیشی و فعالیتهای دانشجویی بهبود یابد و دانشگاهها بهعنوان محور تحولات و سعادت جامعه، نقش خود را به بهترین شکل ایفا کنند.
در همین چارچوب فرشاد ابراهیمپور، نایبرئیس کمیسیون آموزش، با تأکید بر نقش تعیینکننده دانشگاهها در آینده کشور به خبرنگار خانه ملت میگوید: هیچچیز در این کشور ماندگارتر از علم نیست. نه ثروت، نه قدرت و نه حتی سلاح؛ آنچه سرنوشت ملتها را تغییر میدهد، دانش است و آینده ایران را دانشجویانی میسازند که امروز در آزمایشگاهها و دانشگاهها مشغول تلاش هستند.
قدرت ایران دانش فرزندانش است
نماینده مردم ایذه، باغملک، دزپارت و صیدون در مجلس با اشاره به تحولات اخیر منطقه، ادامه میدهد: جنگ ۱۲ روزه اخیر یک پیام روشن داشت؛ قدرت واقعی ایران، دانش فرزندان متخصص این کشور است، بر همین اساس پرورش و حفظ دانشجویان هستهای دقیقاً معادل امنیت ملی ماست؛ دانشجویی که در مسیر انرژی صلحآمیز فعالیت میکند، سربازی بیسلاح اما مؤثر است. دانشگاهها باید قرارگاه امن علم باشند.
نایبرئیس کمیسیون آموزش درباره تضمین منابع پژوهشی حتی در شرایط تهدید، میگوید: تهدیدها نباید جریان یادگیری و پژوهش را متوقف کند، پیوند علم و امنیت یک ضرورت است و این پیوند بهمعنای محدودیت نیست، بلکه بهمنظور حفاظت از مسیر پژوهش است و مجلس پیگیر ایجاد سازوکار مشترک میان دانشگاهها، وزارت علوم و نهادهای امنیتی است تا پروژههای حساس نه برملا و نه متوقف شوند.

دانشجویان هستهای، توانایی بازنویسی آینده علمی ایران را دارند
ابراهیمپور با اشاره به ظرفیت نسل جدید دانشجویان هستهای، ادامه میدهد: این نسل توانایی بازنویسی آینده علمی ایران را دارد. ما از دل تهدید قدرت میسازیم؛ دانشجوی مطالبهگر نه مزاحم بلکه نعمت نظام است؛ جبهه امروز، جبهه علم است و سلاح امروز، دانش. آینده ایران را دانشجوی ایرانی میسازد، نه دشمنان این کشور.
در ادامه، رمضان رحیمی دشتلویی عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، به نگرانیهای دانشجویان درباره مهاجرت نخبگان، سهمیههای تحصیلی بیضابطه و کاهش اعتماد عمومی اشاره کرده و توضیح میدهد: مجلس اقدامات قانونی و نظارتی مشخصی برای کنترل روند مهاجرت نخبگان انجام داده و پیگیریهای میدانی و تصویب قوانین حمایتی در دستورکار قرار دارد. کمیسیون آموزش در حال بازنگری قوانین سهمیهها و اصلاح ساختارهای ناعادلانه است و با همکاری دستگاههای اجرایی تلاش میکند، اصلاحات اساسی انجام شود.
نماینده مردم فلاورجان در مجلس به ضرورت اعتمادسازی و جوانسازی مدیریت در دستگاههای دولتی تأکید کرد و گفت: کمیسیونهای تخصصی مجلس جلسات مستمری با دانشگاهیان برگزار کرده و با قوانین و سیاستهای تشویقی، روند مدیریت تکراری را کاهش میدهد تا نخبگان بتوانند نقش مؤثر خود را ایفا کنند.

وی همچنین بر آزادیهای دانشگاهی و استقلال برنامههای دانشجویی تأکید کرد و گفت: مجلس بر اجرای منشور حقوق دانشجویی نظارت دارد و تلاش میکند حق اظهارنظر و آزادی بیان در دانشگاهها تضمین شود. همچنین نظارت بر شیوههای برگزاری مراسم دانشگاهی برای جلوگیری از سیاسی و تبلیغاتی شدن برنامهها ادامه دارد.
رحیمی در پایان با اشاره به پیگیری وضعیت دانشجویان از تحصیل محروم شده به هر عنوانی، گفت: کمیسیونهای آموزش و اصل ۹۰ مجلس پیگیریهای حقوقی و نظارتی لازم را انجام داده و مجلس بهدنبال تبدیل شعار آزادی به عمل و کاهش تنشهای سیاسی در دانشگاهها است.
در نهایت میتوان صدای بلند شده از کمیسیون آموزش مجلس را اینگونه تفسیر کرد؛ روز دانشجو تنها یادآور شهیدان ۱۶ آذر نیست، بلکه گواهی بر نقش بیبدیل دانشجویان در پیشرفت علمی، استقلال دانشگاهها و امنیت ملی است. از شهدای سال ۱۳۳۲ تا دانشمندان هستهای امروز، نسل دانشجو همواره پرچم استقلال، آگاهی و پیشرفت را بر دوش کشیده است. نمایندگان مجلس در گفتگو با خانه ملت بر حمایت از آزادی اندیشه، پژوهش و توسعه علمی و پیوند دانشگاه با صنعت تأکید کردند و آینده ایران را حاصل تلاش این نسل دانستند. /
پایان پیام



نظر شما