عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر فشار روانی ماراتن کنکور بر دانش‌آموزان، خواستار اصلاح این فرآیند با همراهی شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون آموزش شد تا عدالت آموزشی و کیفیت یادگیری به درستی تأمین شود.

محبی نجم آبادی؛ ضرورت هم‌افزایی شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون آموزش برای بازطراحی ماراتن کنکور/ مافیای امتحانات نهایی جای مافیای کنکور را گرفته است

بهروز محبی نجم‌آبادی نماینده مردم جغتای، جوین، خوشاب، داورزن، سبزوار و ششتمد در مجلس شورای اسلامی  در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت با انتقاد از روند فعلی اجرای امتحانات نهایی، گفت: از ابتدا معتقد بودیم که برای هر کتاب باید سطح مشخصی از سؤالات و اهداف رفتاری تعریف شود؛ همانگونه که در دانشگاه معیارهای آموزشی بر اساس اهداف درس مشخص شده است. اگر دانش‌آموزی طبق این اهداف عمل کند و نمره کامل بگیرد، این امر طبیعی و قابل قبول است.

وی در ادامه افزود: تصمیم به طراحی سوالات با سطوح سختی متفاوت باعث شد دوباره کلاس‌های آمادگی و بازار حاشیه‌ای پیرامون امتحانات نهایی شکل بگیرد. این همان اتفاقی است که پیش‌تر درباره آن هشدار داده بودم؛ روندی که نه‌تنها مافیا را کاهش نمی‌دهد بلکه آن را تقویت می‌کند و فشار آن مستقیم بر دانش‌آموز وارد می‌شود.

محبی نجم‌آبادی با اشاره به هدف شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تقویت لذت یادگیری، ادامه داد: قرار بود دانش‌آموزان در دروس عمومی مثل زبان انگلیسی، عربی و ادبیات، یادگیری واقعی و کاربردی را تجربه کنند؛ زبان یاد بگیرند، بتوانند صحبت کنند و از فرآیند یادگیری لذت ببرند. اما با بازگشت سؤالات سخت و خارج از استاندارد آموزشی، دانش‌آموزان نه تنها بهره‌ای از این هدف نمی‌برند، بلکه با استرس بیشتری مواجه شده‌اند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه با سابقه تخصصی در حوزه آموزش اظهار داشت: در دروس تخصصی نیز باید آزمون کتبی در سطح محتوای کتاب و مبتنی بر اهداف آموزشی باشد. اگر قرار باشد سخت‌گیری مضاعف انجام شود، کنکور به اندازه کافی این نقش را ایفا می‌کند. آزمون نهایی جای سنجش مهارت‌های نوشتاری و درک محتوای کتاب است نه رقابت سنگین شبیه کنکور.

مافیای امتحانات نهایی به مافیای کنکور اضافه شد

وی با انتقاد از اصرار بر سیاست‌های نادرست در پایه یازدهم، گفت: تأثیر مثبت و منفی آزمون پایه یازدهم و سؤالات خارج از استاندارد، عملاً مسیر را از هدف اصلی دور کرده و فشار سنگین روانی را دوباره به دانش‌آموزان تحمیل کرده است. اکنون به‌جای اصلاح مافیای کنکور، گونه‌ای از «مافیای امتحانات نهایی» شکل گرفته است.

محبی نجم‌آبادی با تأکید بر اینکه «کمیسیون آموزش مجلس باید محور اصلی اصلاح فرآیند سنجش و ارزشیابی باشد»، افزود: سیستم فعلی نه به عدالت آموزشی کمک می‌کند و نه به افزایش کیفیت یادگیری. پرسش اصلی این است که چه عاملی باعث تداوم این روند شده و چرا با وجود هشدارهای کارشناسان، همچنان ادامه دارد؟

محبی نجم آبادی؛ ضرورت هم‌افزایی شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون آموزش برای بازطراحی ماراتن کنکور/ مافیای امتحانات نهایی جای مافیای کنکور را گرفته است

وی با اشاره به ضرورت هم‌افزایی نهادهای مرتبط، خاطرنشان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی باید علاوه بر سیاست‌گذاری، در اجرای دقیق شیوه‌نامه‌ها نیز ورود کند. وزارت آموزش‌وپرورش باید همراه با کمیسیون آموزش و شورا، جلسات مشترک برای تعیین سطح استاندارد سؤالات برگزار کند تا فشار غیرضروری از دوش دانش‌آموزان برداشته شود.

محبی در ادامه یادآور شد: در گذشته امتحانات نهایی مبتنی بر کتاب و با چارچوبی روشن برگزار می‌شد و هدف، سنجش توانایی نوشتاری دانش‌آموز بود. این پرسش که چرا برخی نمرات ۲۰ دریافت می‌کنند، منطقی نیست؛ رسیدن به اهداف آموزشی پایه‌ای حق هر دانش‌آموز است و نباید موجب نگرانی باشد.

بیشتر بخوانید:

هدف شورا مثبت است، اما اجرای فعلی دچار اشکال جدی است

وی در پایان تأکید کرد: با وجود اینکه عضو کمیسیون بودجه هستم، اما به دلیل سابقه کاری در آموزش‌ و پرورش، آمادگی دارم در جلسات تخصصی با کمیسیون آموزش، وزارت آموزش‌وپرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور یابم تا دیدگاه‌های اصلاحی و مبتنی بر منافع دانش‌آموزان تبیین شود. هدف شورا مثبت است، اما اجرای فعلی دچار اشکال جدی است و باید با کمک کمیسیون آموزش اصلاح شود. /

پایان پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha