پیمان فلسفی نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس در گفتوگو با خبرنگار خانه ملت، با بیان اینکه معدل میتواند شاخصی برای سنجش باشد اما تعیینکننده اصلی شایستگی ورود به دانشگاه نیست، گفت: امکانات آموزشی، کیفیت مدارس و شرایط متفاوت مناطق کشور مستقیماً بر نمرات دانشآموزان اثر میگذارد و نمیتوان این معیار را بهعنوان مبنای اصلی پذیرش در دانشگاهها قرار داد.
کنکور رقابتی ملی است
این نماینده مردم در مجلس دوازدهم در ادامه، افزود: وقتی سهم معدل در گزینش افزایش مییابد، اثرات آن برای همه داوطلبان یکسان نیست و عدالت رقابتی را زیر سؤال میبرد، کنکور یک رقابت ملی است؛ اگر قرار به برگزاری آن است، باید اصول آن رعایت شود و از هر تصمیم ناگهانی که موجب استرس و تنش برای دانشآموزان و خانوادهها میشود، پرهیز کرد.
فلسفی با اشاره به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، افزود: این مصوبه در زمان ابلاغ با نظر آموزشوپرورش نیز مغایرت داشت و باعث نگرانی و شوک جدی میان دانشآموزان شد، پس از پیگیریهای مجلس، اصلاحاتی در آن صورت گرفت اما همچنان ضرورت بازنگری دقیق و کارشناسی احساس میشود.
این نماینده مردم در مجلس با اشاره به گزارش مرکز پژوهشهای مجلس، تاکید کرد: چند سال اجرای این مصوبه نتایج مثبتی نداشته است؛ یافتههای پژوهشی، نظر کارشناسان و همچنین تجربه داوطلبان و نخبگان کنکوری نیز این واقعیت را تأیید میکند. بنابراین ادامه پافشاری بر سیاستی که خروجی مطلوب ندارد، منطقی و قابل دفاع نیست.
اگر ملاک معدل است نیازی به کنکور نیست
این نماینده مردم در مجلس دوازدهم در ادامه تاکید کرد: کنکور شبیه یک المپیاد ملی است؛ هرکس باید در شرایط برابر ارزیابی شود، سهم بالای معدل این توازن را برهم میزند و رقابت را نابرابر میکند. اگر ملاک اصلی فقط معدل بود که اساساً نیازی به برگزاری کنکور نداشتیم.
.jpg)
فلسفی با اشاره به پیامها و تماسهای فراوان مردم در خصوص تغییر مصوبه چالشی شورای عالی انقلاب فرهنگی، افزود: خانوادهها و داوطلبان بارها مطالبه کردهاند که شورای عالی انقلاب فرهنگی در این مصوبه تجدیدنظر کند، این یک موضوع سیاسی نیست بلکه یک مطالبه ملی و برآمده از دغدغه میلیونها خانواده است.
وی در پایان خواستار توجه جدی شورای عالی انقلاب فرهنگی به نظر کارشناسان، پژوهشها و هشدارهای متخصصان شد و خاطرنشان کرد: انتظار میرود تصمیماتی اتخاذ شود که نه تنها کیفیت نظام سنجش و پذیرش را ارتقا دهد، بلکه آرامش روانی دانشآموزان را نیز حفظ کند. /
پایان پیام



نظر شما