احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه مجلس در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت ، ضمن تاکید بر لزوم تحول مجلس در راستای رفع مشکلات ملی و منطقهای در کشور گفت: یکی از مشکلات عمده در ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی نگاه منطقهای نمایندگان در بدو ورود به پارلمان بود تا بتوانند با حل مشکلات مردم حوزه انتخابیه خود، در دور بعدی خانه ملت هم موفق به کسب آرا شوند.
نماینده مردم قم در مجلس افزود: براین اساس فعالیتهای نمایندگان در مجلس، انتخاب کمیسیونهای تخصصی، سوال از وزرا، تحقیق و تفحص و مسئولیتهای نظارتی آنها طبق همین سیاستگذاری انجام میشد.
وجود مجلس قوی تابع داشتن کمیسیونهای کارآمد است
وی با بیان اینکه مجلس یازدهم باید راه خطا رفته ادوار گذشته را اصلاح و تحولی در عملکرد پارلمان ایجاد کند، اظهار کرد: نهاد مجلس متشکل از صحن علنی، کمیسیونها، هیئت رئیسه و دیوان محاسبات باید به نمایندگان برای حل مشکلاتشان در حوزههای انتخابیه کمک کنند. اگر نمایندهای مطمئن شود که مجلس برای حل مشکلات حوزه انتخابیه وی بویژه مناطق محروم برنامه دارد، این نماینده دیگر خود را در سطح ملی قرار داده و به سمت قانونگذاری خوب و نظارت پیش میرود.
امیرآبادیفراهانی با اشاره به اینکه نمایندگان باید برای رسیدن به این هدف گذاری مجلس یازدهم کمک کنند، گفت: درگیر شدن نمایندگان به امور روزمره یک واقعیت است و در صورت ادامه این روند، رویکرد نظارتی، قانونگذاری و اصلاح قوانین فسادزا دچار مشکل میشود بنابراین در بحث کارآمدسازی مجلس ابتدا باید یک سری از مشکلات وکلای ملت حل شود.
عضو هیئت رئیسه مجلس تاکید کرد: برای داشتن یک مجلس قوی باید کمیسیونهای کارآمد داشته باشیم، اکنون اعضای کمیسیونهای تخصصی مجلس انتخاب شدهاند اما یک نماینده برای حضور در یک کمیسیون باید تخصص، تجربه و علاقهمندی لازم را برای آن داشته باشد. طی سالهای قبل برخی از نمایندگان بالاجبار به یک کمیسیون فرستاده میشدند بنابراین عدم علاقهمندی آن شخص باعث شد تا انگیزه لازم را برای فعالیت نداشته باشد.
عدم موفقیت کمیسیونها در ادوار گذشته
نماینده مردم قم در مجلس ادامه داد: موضوع دیگری که برای تحول و کارآمدی مجلس اهمیت دارد، تعداد کمیسیونهای تخصصی و همچنین لزوم حضور تعداد مشخصی از نمایندگان در این کمیسیونهاست. اینکه آیا 13 کمیسیون تخصصی برای مجلس کافی است؟ یا آنکه بطور مثال حتما حداقل تعداد اعضا 19 نفر باشد؟ آیا نمیشود با یازده نفر یک کار کارشناسی خوب ارائه کرد؟ یا اینکه تعداد کمیسیونها را با رویکرد تخصصیتر بیشتر شود، یا روش مجلس برای تعیین اعضای کمیسیونها درست است یا خیر؟ عملکرد کمیسیونها در ادوار مختلف قبل موفقیتهای بسیاری به دنبال نداشت.
وی با تاکید براینکه تغییر و تحول در مجلس بدان معناست که فکر و برنامه جدید در تمام قسمتها ارائه کرد، افزود: معمولا کمیسیونهای امنیت ملی و سیاست خارجی، صنایع و معادن، برنامه و بودجه، اقتصاد و انرژی جزو پرطرفدارترین کمیسیونها بودهاند زیرا نمایندگان فکر میکنند با حضور در این کمیسیونها میتوانند یک شاهکاری برای مردم حوزههای انتخابیه خود انجام دهند، با وجود این نوع نگاه نمیتوان انتظار کارآمدی و تحول را از مجلس شورای اسلامی داشت.
انتقاد از قرائت روزانه ده ها تذکر کتبی در جلسات علنی مجلس بدون تاثیر روی عملکرد دستگاه های دولتی
امیرآبادیفراهانی با اشاره به عدم استقبال نمایندگان از کمیسیونهای فرهنگی و حقوقی و قضایی مجلس تصریح کرد: شاید روش خوبی را برای انتخاب نمایندگان در کمیسیونها انتخاب نکردهایم و یا اینکه انگیزه لازم را براساس شاخصهای مشخص ارائه نکردهایم.
عضو هیئت رئیسه مجلس بیان کرد: قطعا بخشی از مواد آییننامه داخلی مجلس براساس سیاست جدید هیئت رئیسه مجلس برای ایجاد تحول و افزایش کارآمدی تغییر خواهد کرد، زمانی که کارکرد کمیسیونها قانونگذاری میشود قطعا باید صحن علنی گزارش کارشناسی کمیسیونها را در دستور کار خود قرار دهد اما سوال اینجاست که آیا برگزاری 3 جلسه صحن علنی در هفته لازم است؟ آیا یک نماینده در طول جلسه 4 ساعته میتواند کارایی لازم را داشته باشد؟
نماینده مردم قم در مجلس اظهار کرد: از جزییترین مسایل مجلس تا مباحث کلان حتما باید در این دوره بازنگری شود، گفت: یکی از نکات مهم تذکرات کتبی و شفاهی است که نمایندگان خطاب به وزرا و مسئولان دولتی در مجلس بیان میکنند، در صورتی که باید به طور مثال 5 تذکر اصولی را آماده و به وزیر مربوطه ارائه کنیم و وزیر مربوطه هم پاسخگو باشد و بداند که در صورت عدم پاسخگویی مراحل بعدی مانند سوال و استیضاح در پیش است.
وی بیان کرد: وزرا باید قدرت نظارتی مجلس را ببینند، در صورتی که اکنون حداقل 70 تذکر کتبی در صحن علنی مجلس بدون داشتن تاثیری بر روی مسئولان دولتی قرائت میشود، این گونه تذکرات، مشکل معیشت مردم را حل نمی کند./
پایان پیام